Новости

ДП «АНТОНОВ» відзначає річницю Дня народження Петра Васильовича Балабуєва

23 травня 2018 року, виповнюється 87 років від дня народження Генерального конструктора авіаційної техніки Петра Васильовича Балабуєва.

Закінчивши в 1954 році Харківський авіаційний інститут, факультет літакобудування, П.В.Балабуєв разом з групою випускників прибув на роботу в молоде дослідне конструкторське бюро (ДКБ) О.К.Антонова. Підприємству було тільки 8 років, практично все доводилося робити і вирішувати вперше. Наполегливість, цілеспрямованість, непохитність, рішучість, з якими працював Петро Васильович, швидко виділили його серед однолітків, сформували майбутній характер керівника. Інженер-конструктор, начальник майстерні, начальник складального цеху, провідний інженер з льотних випробувань. В віці 30 років П.В.Балабуев був призначений заступником Головного конструктора, начальником філії ДКБ на Ташкентському авіаційному виробничому об'єднанні імені В.П.Чкалова (ТАВОіЧ). Це був період запуску в серію першого в світі широкофюзеляжного транспортного літака Ан-22 "Антей". На ТАВОіЧ повною мірою проявився талант Петра Васильовича як інженера, організатора і керівника. Йому необхідно було оперативно вирішувати питання щодо конструкції літака, пов'язувати і погоджувати технічні питання, терміни постачання з більш ніж 800 підприємствами розробників і постачальників.

Після успішної роботи в Ташкенті в 1965 році Петро Васильович був призначений на посаду директора Київського механічного заводу – так називалося в той час ДП «АНТОНОВ». З 1971 року Петро Васильович – Головний конструктор, перший заступник Генерального конструктора О.К. Антонова.

Саме П.В.Балабуєва Олег Костянтинович Антонов хотів бачити своїм наступником. Про це він написав у своєму заповіті. В 1984 році Міністерство авіаційної промисловості СРСР і ЦК КПРС затвердили призначення П.В.Балабуєва Генеральним конструктором, керівником АНТК ім. О.К.Антонова (назва ДП “АНТОНОВ” в той час).

Діяльність в новій якості Балабуев розпочинає з енергійних заходів з доведення і організації серійного виробництва " Руслана". Буквально за 4 роки був розроблений, побудований і піднятий в небо супергігант Ан-225 «Мрія».

Наприкінці 1980-х, коли стали скорочуватися об'єми надходження коштів з бюджету країни, П.В.Балабуев узяв курс на самофінансування підприємства. Він першим серед усіх керівників конструкторських бюро СРСР добився на той момент практично неможливого: АНТК ім. О.К.Атонова було дозволено організувати власну авіакомпанію. Комерційні перевезення на літаках створеного авіатранспортного підрозділу поступово стали істотною статтею доходів. Вони вкладалися в розвиток інформаційних технологій, в розробку нових проектів, в модернізацію устаткування, але, головне, саме вони зрештою дозволили авіапромисловості України отримувати для серійного випуску нові типи сертифікованих конкурентоздатних повітряних суден.

Вихід з важкої економічної ситуації П.В.Балабуєв побачив у вдосконаленні структури підприємства і розширенні сфери його діяльності. У цей період створюється спеціальний підрозділ з розробки засобів наземного транспорту, ведеться експорт технологічних досягнень фірми, починається навчання іноземних громадян експлуатації літаків "Ан", росте об'єм інжинірингових послуг і вантажних повітряних перевезень. В результаті період становлення незалежної України для фірми "АНТОНОВ" виявився досить плідним. Створені: легкий багатоцільовий літак Ан-38, регіональний турбогвинтовий пасажирський Ан-140, середній військово-транспортний літак короткого зльоту та посадки Ан-70, поповнилися сімейства Ан-74 і Ан-32. Було модернізовано та розпочато комерційну експлуатацію Ан-225. "Авіалінії Атонова" зайняли помітне місце на ринку вантажних авіаперевезень.

При цьому, постійно набирав темпи процес технічного переоснащення підприємства: були обладнані і запущені в експлуатацію декілька конструкторських залів комп'ютерного моделювання, оснащених новітніми комп'ютерними станціями. Організована система навчання конструкторів і технологів, розробляється програма навчання роботи з КІТ для усіх категорій фахівців. Першим літаком, розробленим на основі тривимірного комп'ютерного проектування, став регіональний реактивний Ан-148.

П.В.Балабуєв – доктор технічних наук (1988), Лауреат Державної премії СРСР (1974) і Державної премії УРСР (1979), Герой Соціалістичної праці, кавалер ордену Ленина (1975), Заслужений діяч науки і техніки України (1991), Герой України, нагороджений орденом Держави (1999), професор - завідувач кафедрою проектування літаків в Національному аерокосмічному університеті (ХАІ) ім. М.Є.Жуковського.

Його творча праця відзначена й іншими нагородами: орденами Трудового Червоного прапора (1966), "За заслуги" III, II і I ступенів (1992, 1996, 1998 рр. відповідно), орденом Дружби (1998), "Князя Ярослава Мудрого" V ст. (2001), медалями.

За видатний внесок у розвиток міжнародної цивільної авіації П.В.Балабуєв відзначений Премією імені Едварда Уорнера - першого президента Ради ІКАО. Це найвища нагорода, що присуджується Міжнародною Організацією Цивільної Авіації від імені 185 держав, що входять до її складу.

На церемонії вручення Премії Президент Ради ІКАО Ассад Котайт сказав: "Прозорливість пана Балабуева, його якості лідера, видатного інженера і організатора дозволили здійснити успішну розробку повітряних суден, які забезпечують безпечне перевезення людей, устаткування і техніки в усіх районах світу і відіграють важливу роль у виконанні гуманітарний місії ООН".

Антоновці з великою повагою і любов’ю згадують свого Генерального. Для багатотисячного колективу «АНТОНОВ» Петро Васильович був не тільки суворим та принциповим керівником, але й доброю, чуйною людиною. В своїй авіаційній родині він назавжди залишив світлу пам'ять. 

Інф. ДП "Антонов"