Єднаймося і шануймося,

бо в спільності і взаєморозумінні наша сила!

Ан-74ТК-300 – 22 роки політ нормальний

Ан-74ТК-300 – 22 роки політ нормальний

 

20 квітня виповнюється 22 роки з дня першого польоту регіонального конвертованого вантажопасажирського літака. Ан-74ТК-300Д серійний номер №19-10 здійснив свій перший політ у 2001 році, коли екіпаж у складі льотчика-випробувача Круца О.А., провідного інженера з льотних випробувань Макіяна О.С. (АНТК ім. О.К. Антонова), льотчика-випробувача Самодурова В.П., борт-інженера Жукова В. (ХДАВП), підняв його у повітря з заводського харківського аеродрому ХДАВП «Сокольники».

 

Літак Ан-74ТК-300Д вмістив у собі осучаснення літаків родини Ан-74. Завдяки ідеї конвертації конструктори літака змогли підвищити рентабельність літака, продуктивність чартерних, вахтових і сезонних перевезень за рахунок збільшення інтенсивності використання і коефіцієнта завантаження в рейсах, скорочення необхідного парку і номенклатури літаків авіакомпанії.

Конструкторські роботи по Ан-74ТК-300Д почались ще у 1998 році, коли вже були розроблені та сертифіковані на базі полярного літака Ан-74 вантажні і вантажно-пасажирські модифікації: Ан-74-200, Ан-74Д, Ан-74Т-100/200А, Ан-74ТК-100/200, а на базі військово-транспортного літака Ан-72 сертифіковані цивільні моделі літаків Ан-72-100, Ан-72-100Д.

     Завдяки спільним діям підприємств АНТК ім. О.К. Антонова (сьогодні ДП «АНТОНОВ»), ЗМКБ «Прогрес», ВАТ « Мотор-Січ» та ХДАВП ідея покращення льотно-технічних, експлуатаційних характеристик літаків типу Ан-74 отримала путівку у життя.

Принципово було змінено зовнішній вигляд та властивості літака:

  • розроблені більш економічні двигуни Д-36 серії 4А з новою системою регулювання та реверсом тяги, які встановлюються на пілонах під крилом літака;
  • крило з модифікованим носком центроплану збільшило аеродинамічні якості літака та дало змогу підвищити швидкість на 40 км/год (макс. 720 км/год), а дальність польоту на 700 км (макс. 5300км);
  • витрати на паливо також вдалось зменшити на 12%;
  • транспортна кабіна також збільшилась за рахунок переміщення перегородки між кабіною екіпажу та транспортною кабіною;
  • значно підвищився комфорт: встановлені додаткові ілюмінатори, новий інтер’єр, нова цифрова система кондиціювання, інформаційно- розважальна система, зручні крісла, тощо
  • розроблені нові гондоли двигунів, внесені зміни в систему запуску двигунів, протиобліднювальної системи, навігаційне, пілотажне, радіо обладнання та інші системи.

Тривалий час літак Ан-74ТК-300Д серійний номер 19-10 експлуатувало Державне авіаційне підприємство «Україна» для перевезення вищих посадових осіб нашої держави на внутрішніх та міжнародних авіалініях.

ДП «АНТОНОВ» безперервно підтримувало льотну придатність та виконувало роботи по модернізації літака. Так протягом 2001-2002 років було виконано великий обсяг сертифікаційних робіт, наземних та льотних випробувань на підставі сучасних авіаційних правил АП-25, АПУ-25, та отримано 9 вересня 2002 року Сертифікат типу від Державної авіаційної адміністрації України. Черговий етап робіт з технічного обслуговування, контрольно-відновлюваних робіт літака, продовження ресурсів та модернізації літака виконувався у 2018 році. Під час модернізації було замінено навігаційний комплекс на комплекс українського виробництва, встановлені удосконалені системи спостереження за літаком, забезпечено навігацію по маршруту і в зоні аеродрому згідно специфікацій RNAV-1, RNAV-2 з точністю 1-2 милі. Наразі тривають доробки літака згідно нових вимог ІКАО з авіаційної безпеки: забезпечення зв’язку між диспетчером і екіпажем по лінії передачі даних (СРDLC) та інших вимог, у тому числі імпортозаміщення пілотажно-навігаційного і радіозв’язкового обладнання. Таким чином ДП «АНТОНОВ» повністю виконує свої обов’язки  розробника авіаційної техніки щодо безперервного підтримання льотної придатності літаків «Ан» на протязі їх життєвого циклу.

Крім того, у грудні 2022 року авіакомпанія «Авіалінії АНТОНОВ» отримала у свій флот вищезазначений літак Ан-74ТК-300Д.

Наразі повітряне судно Ан-74ТК-300Д зареєстроване  в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України та має відповідне реєстраційне посвідчення видане у відповідності до Авіаційних правил України.

Про передачу літака Ан-74ТК-300Д до ДП «Антонов» та його операційно-експлуатаційні перспективи розповідають в.о. генерального директора Євген Гаврилов і його заступник (з операційної та адміністративної діяльності) Віктор Авдєєв.

За словами в.о. генерального директора ДП «Антонов» Гаврилова Є.П. питання передачі літака Ан-74ТК-300Д зі сфери управління Міністерства інфраструктури України і балансу Державного авіаційного підприємства «Україна» в управління Державного концерну «Укроборонпром» та в господарське відання і на баланс Державного  підприємства «АНТОНОВ» ініційовано саме нашим підприємством.

Також відзначено, що передача літака до ДП «Антонов» відбулась безоплатно у відповідності до Положення про порядок передачі об’єктів  права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482, зокрема, з метою підтримання нашого підприємства, яке втратило частину власних літаків під час військових дій у Гостомелі, а також задля розширення можливостей Авіакомпанії у сфері послуг авіаційних перевезень.

Показовим є те, що від дати ініціювання питання щодо передачі літака Ан-74ТК-300Д на баланс ДП «Антонов» до дати оформлення акту його приймання-передачі, в умовах правового режиму воєнного стану минуло лише п’ять місяців.

Заступником генерального директора (з операційної та адміністративної діяльності) Віктором Авдєєвим зазначено, що наразі ведеться робота щодо залучення літака Ан-74ТК-300Д до виконання завдань програми SALIS (міжнародне забезпечення стратегічних повітряних перевезень для потреб НАТО/ЄС) за замовленням організації NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY, а саме планується його використання як в пасажирському виконанні салону, з метою доставки/ротації екіпажів літаків Ан-124-100, так і в його вантажному виконанні, з метою доставки запасних частин та комплектуючих до літаків Ан-124-100.

Витрати на виконання зазначених вище авіаційних перевезень повністю покриватимуться за рахунок організації NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY.

Не виключається можливість повноцінного залучення цього повітряного судна до програми SALIS, як додаткового ПС з метою перевезення вантажів NSPA.

Також, на повітряне судно Ан-74ТК-300Д покладаються великі надії в частині його комерційного використання, зокрема зважаючи на можливість забезпечення польотів у всіх географічних районах, над земною і водною поверхнями, у простих і складних метеорологічних умовах, вдень і вночі в системі зональної навігації RNAV з виконанням функції RNAV-1 і RNAV-2, а також польотів в умовах низької видимості та при скороченому мінімумі вертикального ешелонування.

Окремою нішею для експлуатації саме повітряного судна Ан-74ТК-300Д є авіаційні перевезення тварин, зокрема коней, які останнім часом набувають все більшої популярності серед  авіаційних перевезень та доволі непогано оцінюються.

За словами заступника генерального директора - генерального конструктора Владислава Власика модернізація літака Ан-74ТК-300Д це складний і поступовий процес.

На підставі сучасних пропозицій льотного та інженерно-технічного складу нашої авіакомпанії, з метою багатофункціонального використання літака Ан-74ТК-300Д та розкриття ще кращих його можливостей, реалізовано ряд організаційних заходів та затверджені нові технічні вимоги, компонувальна схема модернізованого літака з переобладнання ділового (VIP)варіанта в вантажопасажирський варіант, а саме:

  • збільшується максимальна вага комерційного вантажу з 6-ти тон до 10-ти тон;
  • доопрацьовуються системи літака згідно нових введених вимог міжнародних стандартів ІКАО та Державної авіаційної служби України;
  • частково замінюються російські комплектуючи вироби на вироби західних країн;
  • впроваджуються декілька вантажопасажирських варіантів транспортної кабіни літака:

      Вантажопасажирський варіант для перевезення 19-ти пасажирів, бортпровідника та супроводжуючого вантажу. Для цього встановлюється бар'єрна стінка в районі 20 шпангоуту. Виконується транспортування вантажу з застосуванням палет NAS 3610 263P (88'' х 108'') - 1 шт. та NAS 3610 2E2P (88'' х 53'') - 1 шт., які накриті вогнеблокуючими чохлами, та за допомогою роликового обладнання, встановленого на підлозі транспортної кабіни.

     Вантажний варіант з перевезенням до 10 т вантажу на палетах та 2-х супроводжуючих вантаж. Транспортування вантажу виконується з застосуванням палет NAS 3610 263P (88'' х 108'') - 3 шт., які накриті вогнеблокуючими чохлами, та за допомогою роликового обладнання, встановленого на підлозі транспортної кабіни 

     На цей час конструкторськими відділами підприємства розпочаті проєктні  роботи, після завершення яких буде виконуватись переобладнання літака, наземні і льотні випробування та сертифікація літака.

 

 

Вікторія ГРЕЧУШНА,

 громадський кореспондент профкому ПО ПАУ на ДП «АНТОНОВ»

 

Вхід для співробітників

Наші партнери